نوآوری باز
طرح سوالات و چالش ها
نوآوری باز یک پارادایم جدید مدیریتی است که در اصل از رشد تحقیقات در زمینه ی صنایعی با فناوری پیشرفته در ایالت متحدهی آمریکا و ژاپن نشات گرفته است. همچنان که جهان به قرن " جامعه ی دانایی محور" (Drucker,1993) وارد شده است، استفاده از ایده ها ودانش درون مرزی و برون مرزی شرکتها در حال حاضر مهمتر از قبل شده است. براین اساس، عنوان نوآوری باز در مدیریت میتواند از جنبههای مختلف نظیر موضع گیری استراتژیک، زنجیره ارزش، مدل کسب و کار، خلق دانش، مدیریت دانش وظرفیت جذب ... ، مورد بحث و تحلیل قرار گیرد.مفهوم نوآوری باز نخستین بار در سال 2003 ، توسط هنری چسبرو در جهان مطرح گردید و انقلابی نوین در مدیریت فناوری ونوآوری و حوزه کسب وکار ایجاد نمود که استقبال فزاینده پژوهشگران و بنگاه های تجاری سراسر جهان از این مفهوم ، دلیلی بر این ادعاست. نوآوری باز باعث میشود مرزهای شركت شكسته شود و به شركت اجازه میدهد تا سازمانها و شركتهای خارجی با واحدهای داخلی شركت در مراحل مختلف مانند تحقیق وتوسعه ، تجاریسازی، توسعه محصول و غیره با هم همکاری كنند. به طور خلاصه می توان گفت ، مدل نوآوری باز به این مفهوم است که سازمانها ایدههای شکل گرفته در داخل و خارج سازمان را با استفاده از مسیرهای درونی و بیرونی منتهی شده به بازار، تجاریسازی مینمایند. در نوآوری باز برخلاف مدلهای سنتي نوآوری، اصل بر بهرهبرداری از ايدهها چه در داخل سازمان و چه خارج سازمان است و برخلاف رويکرد سنتي نوآوری، محدود به واحد تحقيق و توسعه درون سازمان نيست.به طور کلی نوآوری باز یعنی عصر کار کردن پشت در های بسته در واحد های تحقیق وتوسعه شرکت ها تمام شده و شرکت ها به دلایل مختلف از جمله صرفه جویی در هزینه های تحقیق وتوسعه و جابه جایی نیروی دانشی و متخصص، نیاز به روی آوردن به پارادایم نوآوری باز دارند ،از این روست که یکی از مهم ترین اصول در نوآوری باز این است که همه افراد باهوش برای شرکت ما کار نمی کنند.
چیزی که نوآوری باز را متمایز از تئوری های موجود در زمینه ی نوآوری کرده است همین باز بودن آن است که محدود به مرزهای شرکت نمی باشد. زیرا نوآوری باز ، شرکت را هم در زمینه ی دانش استفاده شده در نوآوری و هم دانش منتج از نوآوری توانمند کرده تا درون و برون مرزهای سازمانی نفوذکند. نوآوری باز تاکيد ميکند که نوآوری برای افراد خاص، موضوعات خاص و محلهای خاص نيست، بلکه نوآوری را مي توان در همه افراد در همه محلها و همه موضوعات جستجو نمود. اين پارادايم بر اجتماعي شدن نوآوری، تاکيد بسياری دارد.
همچنان که کسب و کارها جهانی شده اند و نیازهای مشتریان پیچیده تر شده است، سازمان ها نیاز به نظریه هایی دارند که یک موقعیت برد-برد ایجاد کنند. سازمان به یک مدل کسب و کار بسیط نیاز دارد که در آن برای سهامداران ارزش ایجاد کند امروزه صاحب نظران معتقدند نوآوری باز راه حل این کار است. نوآوری باز دانش های متفاوت را در اکوسیستم کسب و کار ادغام میکند و دانشهای جدید را جست و جو میکند تا منافع چندگانه به سهامداران برساند.برای درک و فهم بهتر نوآوری باز چندین سؤال به شرح زیر بیان میکنیم:
مدل کسب وکار مناسب سازمان و سازماندهی مناسب سازمان برای بهره برداری از نوآوری باز چیست؟
چگونه شرکت می تواند دانش منحصر بفرد خود را از بیرون به دست آورد؟
چگونه شرکت می تواند دانش خود را به بیرون نیز پیشنهاد کند و پیامدهای انجام این کار چیست؟
چگونه شرکت بر دانش درونی خود غلبه یافته ومرزهای سازمانش را گستر ش بدهد؟
چگونه شرکت از طریق نوآوری باز، ضمن سودآوری ،از عهده مسئولیت های اجتماعی هم برخواهد آمد؟
چه نوع شایستگی های فردی،مهارت ها و فرهنگ سازمانی مناسبی برای سطوح چندگانه ی شرکت در راستای نوآوری باز مورد نیاز است؟مدل مناسب تعالی منابع انسانی در پارادایم نوآوری باز چیست؟
نویسنده : الهام سهامی ، دکتری مدیریت منابع انسانی- نوآوری باز